Tips

Waarom slaap zo belangrijk is als je wilt afvallen

By 19 maart 2019 No Comments

Wil jij graag afvallen? Een vraag die je jezelf dan kunt stellen is of je wel genoeg slaapt. Een goede nachtrust is heel belangrijk, onderzoeken hebben aangetoond dat voor de meeste mensen zeven tot acht uur slaap het noodzakelijke minimum is om optimaal te kunnen functioneren. Ook is het belangrijk om regelmatige slaap tijden aan te houden.
Maar wat is dan de relatie tussen goed slapen en afvallen? Simpel gezegd: een verstoord slaapritme heeft overal in je lichaam effect, en dat merk je op de lange termijn ook aan je gewicht. Hormonen spelen daarbij een belangrijke rol. Wanneer je te weinig slaapt, maak je overdag minder leptine aan, een hormoon dat ervoor zorgt dat je je na het eten een gevuld en verzadigd gevoel hebt.

Wanneer je niet goed slaapt neemt de productie van ghreline, een hormoon dat het hongergevoel stimuleert, daarentegen toe. Je gaat, met andere woorden, meer eten, terwijl je minder snel doorhebt dat je al genoeg gehad hebt! Slecht slapen en typische vreetbuien gaan vanwege de aanmaak van deze hormonen dus vaak hand in hand.

De laatste reden dat slechte slaap je vetverbranding beïnvloedt, is heel eenvoudig en intuïtief: als je moe bent, ben je stomweg minder gemotiveerd om gezond bezig te blijven. Had je een avondje sportschool gepland? Na een slechte nachtrust is de kans stukken groter dat je op de bank voor de tv blijft hangen. Wilde je gezonde maaltijden koken? Wanneer je niet goed hebt geslapen eindig je waarschijnlijk met een snelle kom pasta in de keuken. Goed slapen is, met andere woorden, heel belangrijk als je gemotiveerd wilt blijven – en motivatie is weer cruciaal wanneer je effectief wilt afvallen.

Leave a Reply